fbpx

Meest gemaakte fouten bij vetverlies!

9 van de 10 mensen die overgewicht heeft, heeft wel eens een poging gedaan om af te vallen. Een feit is echter dat dit vrijwel nooit resulteert tot blijvend vet verlies. Waarom? Hier zijn de meest gemaakte fouten die je nastreeft bij vetverlies!

Overgewicht ontstaat voornamelijk door diverse omgevingsfactoren. De van huis uit meegekregen eetgewoonten, Je opvoeding (cultuur), social media, reclame e.d. Zijn voorbeelden hiervan. En veel mensen bewegen te weinig. De kern van blijvend vet verlies is het doorvoeren van veranderingen.

Vet verliezen is zeker geen gemakkelijke opgave. In ieder geval niet voor de meerderheid van de mensen. Mensen die hun eetgewoonten niet willen veranderen, gebruik willen maken van een magisch Tommy tele shopping product of op zoek gaan naar de vet verbrandingspil, zullen helaas weinig succes behalen.

Wist je dat? 48,7% van de Nederlandse mensen in 2017 had te maken met overgewicht. Overgewicht komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Bij obesitas (ernstige vorm van overgewicht) is dat andersom: meer vrouwen hebben obesitas dan mannen. (BRON: volksgezondheid en zorg)

Nu je dit weet stappen we over naar de meest gemaakte fouten.

Onderschatten hoe lang het duurt

Door diverse media en reclame stunts lijkt het er op dat alles mogelijk is en dat alles snel opgelost kan worden. De waarheid is echter dat er geen ‘quick fix’ bestaat. Ga eens voor jezelf na hoelang het geduurd heeft om op je huidige gewicht en vet percentage te komen. Precies, het heeft een lange tijd geduurd (mogelijk jaren). Dit betekent dat het ook een lange weg zal worden om je vet percentage permanent omlaag te brengen.

Hoe hoger je lichaamsgewicht en vetpercentage is, hoe meer/sneller gewicht je in het begin op een gezonde manier kunt verliezen. Dit tempo zal echter op lange termijn afnemen.

Soms kan het zelfs verstandig zijn om een korte pauze in te lassen. Vooral als de leefstijlfactoren niet ideaal zijn, zoals veel stress, een slaapgebrek, etc. Jezelf uithongeren is niet duurzaam en zorgt ervoor dat je op korte termijn weer terug jo-joot naar je oude startgewicht.


Denken dat het allemaal tijdelijk is

Vaak wordt er gedacht dat mensen tijdelijk een dieet of programma volgen. Wanneer ze eenmaal hun doel hebben behaald, kunnen ze teruggaan naar hun ouder voedingspatroon/eetgewoontes.

Waar dan vaak niet bij stil wordt gestaan, is dat de oude gewoontes ervoor hebben gezorgd dat je niet tevreden was met je lichaam en situatie. En het was daarom dat je hebt besloten om verandering aan te brengen. Er zullen dus permanente veranderingen moeten plaatsvinden om fit te worden/blijven.

De realiteit is dat het programma dat je nu volgt, duurzaam moet zijn. Ten eerste maakt dat het makkelijker om het überhaupt te kunnen volgen en ten tweede maakt dat het het mogelijk om je gewicht te kunnen blijven onderhouden.

Terug stappen naar je oude leefstijl zorgt ervoor dat je er weer precies hetzelfde uit komt te zien als voorheen.

Een tunnelvisie

Er kan maar een type benadering worden gevolgd. Je volgt een koolhydraatarm of een koolhydraatrijk dieet. Je doet aan Puntentelling of je volgt het ziekenhuis dieet. Dit is waarom de meeste diëten minder succesvol zijn, dan een persoonlijk programma die zich richt op een permanente leefstijlverandering.

Natuurlijk heb je beperkende factoren nodig om gewicht te kunnen verliezen. Maar nog belangrijker is om jezelf af te vragen waarom je iets doet. Zoals; waarom eet je geen koolhydraten of vermijd je zuivel binnen jouw programma? Doe je dingen gebaseerd op feiten of op fabels?

Meeste mensen denken vooral zwart/wit. Er wordt verschil gemaakt tussen “goede en slechte voeding”. Slechte voedingsmiddelen moeten 100% vermeden worden en er mag alleen goede voeding deel uitmaken van het plan.

Meestal wordt met deze zwart/wit houding gedacht, wanneer je een fout maakt “ slechte ” voeding eet. Je de hele dag al verpest hebt en beter morgen weer opnieuw kunt beginnen. Via deze weg is het mogelijk om een ongezonde relatie met voeding te ontwikkelen. Waardoor het nog moeilijker wordt om succesvol vet te kunnen verliezen.

Het is daarom zo belangrijk om met iedere handeling na te denken waarom je iets doet.
En te begrijpen waarom je bepaalde keuzes maakt.


Het zonder krachttraining willen doen

Werken met krachttraining is belangrijk om spierverlies tegen te gaan. Waarom is het zo belangrijk? Het stimuleren van spieren middels krachttraining zorgt ervoor dat je lichaam voor vetverlies kiest in plaats van spierweefsel.

Een ander voordeel is dat het uitoefenen van krachttraining en het opbouwen van spiermassa je energieverbruik flink kan verhogen. Je bouwt een werkbelasting op waardoor je energiebehoefte op lange termijn omhoog gaat.

Je kunt 1kg gewicht verliezen, maar dit zou ook spiermassa kunnen zijn. Je vetpercentage gaat dan zelfs omhoog, omdat je vetvrije massa in verhouding afneemt.

Ook is het zo dat je caloriebehoefte op lange termijn veel groter wordt. Wat het makkelijker maakt om vet te verliezen en je nieuwe lichaamsgewicht te onderhouden.

Te veel Cardio willen doen

Krachttraining en cardio kun je vergelijken als; vooruit willen rijden of achteruit willen rijden.
Het zijn tegenpolen van elkaar, dit betekent niet dat je voor het een of het ander moet kiezen. Maar wel rekening moet houden met je lichamelijke belastbaarheid.

Cardio wordt door een grote groep mensen als het middel gezien om vet te verliezen. Terwijl een goed opgezet voedingsplan al voldoende is om vet te verliezen. Het merendeel onder ons ziet cardio als een grote opgave, kost veel energie en wilskracht. Enkele daarin uitgezonderd, voor hen is het een gewoonte.

Overmaat aan cardio kan leiden tot spierverlies. Zoals je al weet heeft spiermassa invloed op je metabolisme. Wanneer je spierweefsel verliest zorgt het ervoor dat je energiebehoefte daalt, dit proces kan je zowel psychologisch als fysiologisch gezien onderuit halen.

Niet (goed) bijhouden van resultaat

Door je resultaten niet objectief bij te houden, is het zeer moeilijk na te gaan of je daadwerkelijk vooruit gaat. Zelfs wanneer je het wel bijhoudt is het belangrijk om dit objectief te doen.

Een mannier van objectief bijhouden is het maken van foto’s, weeg momenten, of het meten van je omvang. Kies altijd voor een gelijke situatie: Vast moment op de dag, buik niet aanspannen, zelfde plek en of belichting etc. Doe je dit niet, dan saboteer je je eigen resultaten.

Tip

Een goede coach heeft ervaring met alle bovenstaande factoren. Die jou heel wat energie, moeite en frustratie kan besparen tijdens het traject. Weet dat zoiets een eenmalige investering is, zodat je voldoende kennis en ervaring opdoet om in de toekomst zelfstandig verder te kunnen gaan. Wil jij de stap maken, laten we dan kennismaken. De koffie staat klaar!

Sportieve groeten,
Tommy Bosma.

BRONNEN;
1: rtlnieuws.nl
2: volkgsgezondheidenzorg.nl
3: nu.nl

Terug naar het overzicht

Contact met Triple-Fit

Wij maken jou Triple Fit! Heb je vragen of opmerkingen? Je kunt altijd vrijblijvend contact opnemen via info@triple-fit.nl of door het contactformulier in te vullen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.